I Hirvihaara

TULEVAISUUDEN TEKIJÖIDEN HEIMO

Tervetuloa Hirvihaaran kartanolle!

5.-6.2.2015
Hirvihaaran kartano
Kartanonlenkki 56, 04680 Hirvihaara, http://www.hirvihaarankartano.fi/



Me Hirvihaarassa

Mitä uusi opettajuus on? Mitä uusi oppiminen on?

Teemme uuden työn kehittämistä. Kokeilemme rajoja. Teemme fiksusti.

#UusiOppiminen

Tehtävänä mahdollistaa ammattitaidon kehittäminen.
Olemaan paras mahdollistaja, jotta ihmiset pystyy kehittymään asiantuntijoiksi.

90 asteen muutos tuotantolähtöisyydestä asiakaslähtöiseen organisaatioon. Emme voi lähteä siitä liikkeelle, että työntekijät tekevät tietyissä lokeroissa tiettyjä tehtäviä. Meidän on katsottava asiakkaan tavoitetta, se ohjaa meidän toimintaa. Se on valtavan iso ero koko toimintakulttuurissa.

Tulevaisuuden työssä vallitsevat arvot ovat luottamus ja uuden luominen.

Organisaatioissa johtajia myöten ihmisillä on sama tavoite – tehdä fiksusti. Johto on valmis antamaan luvan tehdä kokeiluja ja tehdä asioita toisin. Kyse on kulmakertoimesta, jolla oppiminen saadaan tapahtumaan eri tavalla. 

DIGITAALINEN PALVELUTUOTANTO

Uusi palvelutuotanto tarkoittaa palveluista luopumista. Palveluiden sijaan rakennamme vuorovaikutusten kenttiä. Oppilas ja opettaja astuvat vuorovaikutuksen kentälle yhdessä. Se on osin fyysinen, osin virtuaalinen. Asiantuntijan rooli muuttuu mahdollistajaksi, valmentajaksi. Vuorovaikutuksen kentälle tulee ja syntyy uusia toimijoita. Se on attraktiivinen solu, joka vetää muita puoleensa. Ei siis palveluita, vaan vuorovaikutuksen kenttiä. Koko palvelutuotanto muuttuu. Kohtaamisen tavoitteena ei ole tiedon tai taidon siirto, vaan luottamuksen synty. Luomme tunnelmaa, rakennamme yhteistä suuntaa.

Tässä on kolme oikein ja kaksi väärin. Siirtyminen digitaaliseen maailmaan pitää tapahtua toisin. Sen pitää tapahtua:

1.       nopeammin

2.       mukavammin

3.       helpommin

Ei:
1.       Entistä maailmaa digitalisoiden

2.       Ei kustannussäästöjä hakien. Emme voi mennä kustannussäästö edellä. Meidän on mietittävä asiakashyötyä ja henkilöstöhyötyä. Sitä kautta tulee tuottavuus.

Meillä on asiakashyöty, ei asiakastarve. Asiakashyöty tuottaa henkilöstöhyötyä, ylpeyttä omasta työstään. Ne tuo yhdessä tuottavuutta. Kyse ei ole pelkästään ammattitaidosta, vaan kertomuksista, vuorovaikutusosaamisesta.
 



Innostajat vs. Ankeuttajat

Meidän on pystyttävä panostamaan organisaatiossamme innostajiin ei ankeuttajiin. Minkälaisia tarinoita ja kertomuksia täältä kerrotaan? Haluamme kehittää yhdessä innostajien kanssa. Miten maailma on muuttunut ja mitä on uusi työ? Meille tulee koko ajan uusia ammatteja. Mikä tässä työssä on sellaista työnantajamaineen kannalta, että tässä työssä haluaa olla maailman parhaimmat?
25% ihmisistä haluaa rikkoa rajoja ja olla seikkailijoita. He ovat muutoshaluisia.
25% ihmisistä pelkää muutosta. Pelkää omaa osaamattomuuttaan tai osaamattomuuden paljastumista. He vastustavat kaikkea.
50% ihmisistä alkaa toimimaan muutosta pelkäävien tavalla.

Meidän on annettava tilaa ja vahvistusta niille 25%, jotka haluavat rikkoa rajoja. Tällä hetkellä puhumme ja mietimme miten saamme sen vastustajien joukon tyytyväiseksi.

Minkälaista kuvaa näytämme organisaatiostamme? Pitää miettiä ensisijaisesti sitä, miten me luodaan parhaimmalle 25% tilaa tehdä hyviä asioita? Etsikää niitä ihmisiä, jotka kuuluvat parhaaseen 25 prosenttiin, panostakaa heihin.

Tuotekehitystyöt


Tuotekehitystyö on 100 päivän aikana tehty TUOTEKEHITYSTYÖ. Ei siis kehitysprojekti. Tuotekehitystyö on jotain uutta. Uusi toimintamalli, uusi konsepti, jotain uutta. Sen on rikottava entisiä rakenteita. Ei pikkuisen paranneltua eilistä. Rohkeasti uutta. Esimerkiksi Tulevaisuuskioski on erinomainen tuotekehitystyö. Ei Kioskin käyttöönotto tai opiskelijavuorovaikutuksen parantaminen.

Tehkää tuotekehitystöitä nopeasti. Ottakaa niitä kokeiluun. Sietäkää riskejä. Miettikää riskien sijaan hyötyjä. Mitä hyötyä tästä parhaimmillaan saattaa olla. Älkää suostutelko ketään. Älkää ajatelko, että teidän on saatava ihmisiä mukaan. Älkää yrittäkö käännyttää ihmisiä teidän mukaanne. Tehkää, antakaa ihmisten tulla mukaan. Tehkää sellaisten kanssa, jotka haluavat tulla mukaan.

Luottakaa johtoon. Luottamus kasvaa luottamalla.

Kukaan ei opi tuotekehittäjäksi tekemällä yhtä tuotekehitystyötä. On tehtävä monta.








Asiantuntijat



3 kommenttia:

  1. Oppimisympäristö on upea. Täällä saa uusia ajatuksia tulevaisuuteen.😀

    VastaaPoista
  2. Informaatioähky digisyrjäytyneelle - luovaa ja innostavaa porukka. Minäkin opin. 😄

    VastaaPoista
  3. Viikonloppu sulateltu infoähkyä. Tänään pääsimme jo heittelemään ideoita. Tästä se lähtee pienin askelin toimintatapojen uudistaminen.

    VastaaPoista

.