III Erämaa

III Kohtaaminen 24.-25.8.2015 - Erämaassa Mäntyharjulla

Erämaassa

Ei sähköä. Ei kunnon verkkoyhteyksiä. Tulevaisuuden Tekijöiden Heimo rakentaa kuitenkin ubiikkia oppimista. 24.-25.8. näemme erämaassa Mäntyharjulla (Nuolniementie 336). Kokoonnumme siellä 24. päivä klo 10.00. Jokainen tuo mukanaan evästä reiluksi vuorokaudeksi. Jotain sellaista, mistä todella tykkää. Voit ottaa huomioon myös erilaisia ruoka-aineallergioita.

Yöpyminen tapahtuu tähtitaivaan alla riippumatoissa tai teltassa. Muutama paikka on tarjolla myös sisätiloissa, mutta ehdoton suositus riippumattoyöpymiselle! Varaa mukaasi lämmintä vaatetta. Varaa mukaasi lisäksi ulkoiluvarusteet, oppimista tapahtuu tällä jaksolla vahvasti luonnossa. Illallla on tarjolla spa-kokemusta, joten ota myös saunavarusteet matkaan.

Siellä nähdään!

Maanantai 24.8. 
Klo 10.00
Innovaatiot yli rajojen
Ideointi ja ideasta tuotteeksi
Jaana Utti, Tamora Oy

Kohti yhteistä tavoitetta
 

Tiistai 25.8.
Klo 8.30
Palveluprosessien kehittämisen menetelmät
Jaana Utti, Tamora Oy
Käyttäjäkeskeinen palvelumuotoilu
Tom Hagelberg, Tamora Muutosmuotoilu Oy

15.00 Hyvää kotimatkaa!

 

TTHeimo Erämaassa

 

TEHTÄVÄT:

  1. Tee tuotekehitystyö, iso tai pieni, joka on toteutettuna 21 päivässä. Muista, että sinulla on mukanasi ärsyttäjä ja kiihdyttäjä. Sinä itse olet myös jollekin muulle ärsyttäjä ja kiihdyttäjä sparraten hänen tuotekehitystyötään. Voit tehdä tuotekehitystyösi myös ryhmässä, mutta tehkää se hieman eri näkökulmista
  2. Tee siitä tuotekehitystyöstä Trello-taulu.  
  3. Tee toinen Trello-taulu, jonka nimi on: ETUNIMI SUKUNIMI - Tutkintoon valmistautuminen. Tee siihen To Do, Doing ja Done listat. Kutsu sitten Ville mukaan tauluun. Hän kopioi sinulle listat tutkinnon osittain. Niihin voit alkaa lisäämään materiaalia, joilla osoitat tutkinnon ammattitaitovaatimuksia. Trello-ohjeisiin pääset käsiksi täältä >>
  4. Suorita yksi verkkokurssi. Se voi olla ihan pienikin kurssi. Kursseja löydät mm. täältä: https://www.edx.org/ & https://www.coursera.org/ 
  5. TTHeimon seuraava kohtaaminen tapahtuu Salpauksen tiloissa. Sinne kutsumme paikalle johtoa kuulemaan mitä kaikkea olemme saaneet aikaiseksi. Valmistaudu siis kertomaan!



Ei riitä että tehdään hyvin. Meidän on tehtävä parhaalla mahdollisella tavalla. Miten saamme resursseillamme tehtyä parasta mahdollista? Se kuuluu kehittäjän mieleen.

Koulutusala on todellisessa murroksessa. Tavanomainen kehittäminen ei riitä. Koulutusjärjestelmän parissa on töissä 200k ihmistä. Miksei koulutusjärjestelmämme sovellu juuri niille kenelle sen pitää soveltua? Jos ihminen on sellainen joka pystyy tekemään työtä, meidän on tuotettava sellaista koulutusta mikä takaa hänelle ammattitaidon. Nyt ihmisiä syrjäytyy töistä työtä tekemällä.

Jos mietimme suomalaista työelämää. He ovat kaupan kassalla, myöhään yöllä töissä ravintoloissa. Kuitenkin tarjoamamme koulutus esimerkiksi alkaa klo 8 aamulla.

Teille kaikille tehtävä: jokainen teistä ilmoittautuu jollekin kurssille. Coursera, Edx.org. ne ovat suuri osa johdantokursseja. Ota yksi pieni ja helppo. Suorita se ja laita kurssin suorittamisesta pieni kuva ja teksti blogiin. Minkälainen se oli, mitä näkökulmia se herätti? Käyttäkää niitä ihmeellä myös opiskelijalle. Ne ovat luennoijapainotteisia kursseja.

Miksei hygieniapassi ole tehtävissä suoraan verkossa?

Kesäkoulu-ajattelu. Eri paikkakunnilla 1,5pv leirejä. Ulos seinien sisältä. Koulutuksella rakennetaan uutta koulutuskysyntää. Koulutuspäivän pitäisi olla maksettu myyntitapahtuma, jossa myydään Salpausta ja sen toimintatapoja.

Julkisella sektorilla ihmiset saavat aikaan liian vähän. Rakenteet rajoittavat meitä. Vaikka innostusta onkin.

Meillä ei ole riittävästä tehostamisen keinoja. Tosiasia on, että organisaatioissa on löysää. Ei tehdä niin paljon töitä kuin pitäisi. Työnantaja katsoo näennäisen tasapuolisuuden kautta. Miten päästään siihen, että ihmiset olisivat innokkaita kehittämään?

YT:t aiheuttavat aina valtavasti sosiaalista painetta. Se on iso juttu. Olisi päästävä sen yli. Ajateltava, että minulla on osaamista ja kykyä löytää ura muualtakin. Kehittäminen on paras tapa suojata itseä ja omaa ammattitaitoa. Samoin asiakashyödyn tuottaminen. Rakenteessa on se, että työelämässä on ajateltu, että työntekijät ovat ns. rosvoja. Meidän on vahdittava heitä. Mitä he tekevät, mihin aikaan, milloin pitävät tauot, tehdä tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Luottamus vaatisi sitä, että luottaa siihen, että toinen uskaltaa kehittää työtä, ja kehittää sitä pitemmälle mitä itse ymmärrän ja osaan.

Siilot ovat meidän pahimpia vihollisia. Meidän on rikottava niitä. Tehtävä seinistä välittämättä, luotava uusia keinoja tehdä isojenkin ryhmien kanssa. Siiloja ei pysty ylittämään neuvottelemalla. Vaan TEKEMÄLLÄ. On helpompi saada anteeksi kuin lupa.

SUUNNITTELUSTA KOKEILUIHIN JA KEHITTÄMISEN KULTTUURIIN


Tutkinto tehdään avoimessa digitaalisessa maailmassa. Eri tavalla kuin aiemmin. Te voitte hyödyntää sitä omassa työssänne. Tehkää projekteja ja tuotekehitystöitä Trelloon. Dokumentoikaa omia tuotekehitystöitänne Trelloon. Tehkää normaalia kehittämistyötä ja laittakaa niitä Trelloon. Kuvien kera. Tuotekehitystyössä uudessa maailmassa isoin juttu on se, että se tapahtuu nopeasti. Erittäin nopeasti. Jos sinulla oli joku idea puoli vuotta sitten, se on luultavasti nyt kelvoton. Maailma muuttuu niin nopeasti. Sinun on pystyttävä saada siihen uusia näkökulmia. Ei vanhassa pysymistä ja kitinää. Silloin olemme huonojen ideoitten vankeja ja jäämme niiden kanssa jumiin. Olemme myös suunnittelun vankeja. Luopukaa kokonaan suunnitteluista ja suunnittelemisesta. Näennäisesti voitte dokumentoida suunnittelua, mutta älkää tehkö suunnittelukokouksia. Suunnittelua tehdään, mutta sitä tehdään yhtä aikaa toteuttamisen kanssa. Se on tehokasta. Et tiedä miten se toteutuu. Jos suunnittelet asioita, jotka tapahtuvat puolen vuoden päästä, ne voivat olla muuttuneita siinä hetkessä kokonaan. Opetussuunnitelma on kuin järjestetty avioliitto. Täysin järjetön. Suunnittelu muuttuu havainnoinniksi. Mahdollisuuksien näkemiseksi. Yhteisten tavoitteiden asettamiseksi, joka kirkastuu ryhmän kanssa. Kehittäminen on kuin pyörä, joka törmäilee erilaisiin tuuliin, ottaa niitä mukaansa, erilaisiin virtauksiin, joista se ottaa vaikutteita.

Projektisuunnitelmamme ovat sisältäneet hirveän paljon riskien analysointia. Ne ovat kuin epäonnistumisen käsikirjoituksia.

ÄLÄ SUUNNITTELE. ÄLÄ MIETI RISKEJÄ. Riskejä mietitään ainoastaan seuraavalla lauseella: mikä olisi pahinta mitä tässä voisi tapahtua? Katsokaa miten todennäköistä se on. Älä kuitenkaan mieti miten vältät sen. Ota se riski tai jätä ottamatta.



Kun teet projekteja Trellossa, ne jäsentyvät uudella tavalla. Projektissa on tiloja. Kolme tilaa/listaa: To Do (mitä tulen tekemään), Doing (tehtävät, jotka ovat tekeillä), Done. On se miten pieni tai iso tahansa. Tee ne ainakin alussa aina kaikkiin projekteihin.

Trello jäsentyy tauluiksi. Yksi taulu on yksi projekti. Se kuuluu jollekin ihmiselle. Siihen tauluun perustat kolme tilaa eli listaa: To Do, Doing ja Done. Kun perustat projektin, kutsut usein siihen jonkun muunkin. Se on kuin projektiryhmä. Kutsut siihen vain niitä ihmisiä, joille se on tärkeää sillä hetkellä. Ihmisiä voi heittää taulusta myös pois. Harjoitelkaa muutama projekti pelkästään noilla kolmella listalla.


Kaikille on tehty ohje, miten Trelloa käytetään tuotekehittäjän erikoisammattitutkintoon valmistautuessa. Kaikki tekee projektin, jonka nimi on: ETUNIMI SUKUNIMI – TUTKINTOON VALMISTAUTUMINEN. Projektin lopputulos ja tavoite on se, että sinulla on arviointiaineisto kasassa. Tässä projektissa sinä olet ainoa osallistuja. Siinä projektissa et tee tuotekehitystyötä. Tässä projektissa sinä ainoastaan valmistaudut tutkintoon. Sinä yksin omistat tiedon. Ainoa tavoite on, että projektin lopussa koko arviointiaineisto on Trellossa juuri tuossa taulussa. Projektiin lisäät kolme listaa: To Do, Doing, Done. Näiden lisäksi Ville kopioi sinulle kolme listaa, joissa on ammattitaitovaatimukset tutkinnon osittain. 1. lista on Tutkinnon osa 1 – tutkintoon valmistautuminen. 2. lista on Tutkinnon osa 2 – tuotekehitystyötä tukevat menetelmät. 3. lista on Tutkinnon osa 3 – Tuotekehitystyön valmistelu.


Kun työ pirstaloituu, meille tulee erilaisia työn muotoja. Se voi olla osittain palkkatyötä, osittain yrittäjyyttä. Tulevaisuudessa tulee olemaan harvinaista, että on pelkästään palkkatyötä. Olemme tottuneet tekemään jollakin tietyllä tavalla asioita. Koulumaailmassakin. Meillä on valtavasti vaihtoehtoja tehdä eri tavalla. Voimme luoda vuorovaikutuksen kenttiä, jotka on ikään kuin luokkahuoneita, mutta osittain fyysisiä ja osin virtuaalisia. Yritys, jossa opettaja on asiantuntijana ja joka jää opiskelijoille. Sen jälkeen opettaja siirtyy sparraamaan uutta projektia.

Tulevaisuuden työ on digitaalista, sosiaalista ja visuaalista. 









 

KÄYTTÄJÄKESKEINEN PALVELUMUOTOILU





 

Asiantuntijat

1 kommentti:

  1. Moikka. Tässä muutamia mielenkiintoisia linkkejä palvelumuotoiluun liittyen.

    Pahvisairaala, jossa prototypoitiin uusia sairaalatiloja yhteistyössä potilaiden, henkilökunnan ja arkkitehtien kanssa.
    https://vimeo.com/46812965

    Maailmanlaajuinen julkisen sektorin palvelumuotoilujamit. 48h aikaa tehdä yhdessä palvelumuotoiluinnovaatioita. http://www.govjam.org

    Muotoilun menetelmiä: http://designresearchtechniques.com/#/

    Kirja muotoiluluotaimista. Mattelmäki: https://shop.aalto.fi/media/attachments/55d58/mattelmaki.pdf

    Stefan Moritzin "Practical access to Service Design"- kirja pdf:nä. Vaikka jo 10 vuotta vanha, niin siinä on ihan ajantasaista tietoa. http://www.stefan-moritz.com/#book

    -Tomppa

    VastaaPoista

.